Kati
Nordgren 1912–2002
Kati Nordgrens måleri spänner över en lång period från tidigt
30-tal fram till 2001. Hon var verksam in i det sista; bland annat
planerade hon en utställning i Göteborg 2003. Utvecklingen
sträcker sig från impressionistiska bilder av Stockholms kajer,
kaféer, cirkusar, dansbanor och fabriker. Den fortsätter med
mörkare inåtvända bilder under 40-talet och under 50-talet med
experimenterande bilder av ljus och gröna bladverk. Härefter går
den konstnärliga utvecklingen mot okonventionella porträtt och
landskap och i slutet av Kati Nordgrens konstnärskap mot
expressionistiska uttryck i skarpa färgklanger med symboliska och
visionära motiv.
Vid staffliet i sitt hem, som samtidigt var hennes ateljé, skapade
hon de slutliga uttrycken, ofta efter snabbt nedtecknade skisser
vilka fångade ögonblicket i olika motiv. Målningarna bearbetades
under en lång tid, tills hon slutligen kunde godkänna dem.
Det finns ett ungdomligt drag i Kati Nordgrens måleri. Hennes
figurer liksom dansar fram i bilderna. Motiven domineras av
uttryck för karaktärer, känslor och relationer. Målningarna
innehåller oftast flera bottnar och dimensioner som ställer krav
på åskådaren. Man måste titta länge och noga och varje gång som
man återser bilden upptäcks något nytt. Motiven kunde under
hennes sista period vara starkt dramatiska men också humoristiska.
I slutet arbetade hon också med fingrarna över duken för att
sprida ut färgen för att med känseln få fram ett uttryck som synen
förvägrade henne.
Från de allra första recensionerna till de senaste finns det en
röd tråd. Kati Nordgren låter sig inte inordnas i någon särskilt
stilgruppering. Hon har hela tiden sitt eget uttryckssätt och är
sällsynt konsekvent i det som hon vill framställa.
I hennes samling finns ett stort urval av rikt varierande
pastellteckningar från hennes tidigare produktion, oljemålningar,
vävar, teckningar och skisser.
Laura Sjöbergs uppsats om Kati
Kati Nordgren - en
presentation. Med en undersökning av marginaliserande faktorer för
kvinnliga konstnärer under perioden 1930-1960
Uppsatsen presenterar Kati Nordgrens liv och konstnärskap samt
undersöker faktorer som kan ha påverkat marginaliseringen av
hennes, men också av andra samtida kvinnliga konstnärerer. Sättet
på vilket den svenska 1900-talskonsten presenteras i översiktlig
litteratur behandlas. Uppsatsen visar på en avsaknad av kvinnliga
konstnärers verk under perioden 1930-1960 i översiktlig litteratur
om svensk 1900-tals konst. De feministiska konsthistorikernas
eventuella bidrag till marginaliseringen av kvinnliga konstnärer
kring seklets mitt belyses.
Recensioner av Katis verk
"Hennes måleri är lätt naivistiska, färgsprakande betraktelser
över konstens och livets villkor".
(Lotta Bergström, Hallands Nyheter, 15 juni 1996, från
samlingsutställning i Falkenberg)
"I
impressionistiska ut-snitt från parker, spårvagnar och krogar
visar sig Kati Nordgren som en klarögd iakttagare med starkt sinne
för det drastiska och bisarra i det mänskliga skådespeleriet. Det
är högst ovanliga egenskaper i ung svensk konst, och man avvaktar
med intresse hennes fortsatta utveckling på denna linje".
(Gotthard Johansson, SvD, 18 januari 1940, från debut på De Unga)
"Hon företräder ett måleri av utpräglat visionär inriktning. Denna
grundton varieras med olika styrka. Man kan studera dess ursprung
i bilder med ett naturligt motljus som silar ned genom trädungar
och tecknar spretande skuggor på marken".
(Allan Ellenius, Uppsala Nya Tidning)
"Hon är helt originell i vad hon gör. Färgen kan vara karamellig
och bjärt men aldrig banal".
(Stig Johansson, Svd, 19 mars 1983, från separatutställning på De
Unga)
Röster om
Kati
"I
impressionistiska utsnitt från parker, spårvagnar och krogar visar
sig Kati Nordgren som en klarögd iakttagare med starkt sinne för
det drastiska och bisarra i det mänskliga skådespeleriet. Det är
högst ovanliga egenskaper i ung svensk konst, och man avvaktar med
intresse hennes fortsatta utveckling på denna linje".
(Gotthard Johansson, SvD, 18 januari 1940, från debut på De Unga)
"En fantastisk konstnär och härlig kolorist som ställde stora krav
på sig själv"
(Geo Axelsson, Galleri Viktoria, Göteborg)
"En färgstark och mångsidig konstnär som med humor och allvar i
sina bilder bejakade livets olika skeden"
(Göran Söderlund, 1:e intendent, Prins Eugens Waldemarsudde)
"Man blir gripen av konstnärens okuvliga behov att i färg och form
visa det positiva i livet trots hennes egna smärtsamma
upplevelser"
(Justus Osterman, f d kanslichef vid Statens Konstråd)